torsdag den 24. februar 2011

Hjælp til romertal



Hvis man gerne vil oversætte romertal til arabertal (vores tal), så skal man jo lige kunne læse romertal.

Så nu vil vi gerne vise jer hvordan man læser og skriver romertal. Her er først en lille oversigt:

1=I    2=II    3=III    4=IV    5=V    6=VI    7=VII    8=VIII    9=IX    10=X
50=L    100=C    500=D    1000=M 


Ok, her kommer en meget vigtig regel når man skal læse og oversætte romertal:

Hvis et mindre tal (romertal) står foran et større skal det trækkes fra.  F.eks.: CD=400 fordi C trækkes fra D ( 100 fra 500 )

Hvis et mindre tal står efter et større tal, skal det lægges til. F.eks.: LX=60 fordi X lægges til L ( 10 til 50 )

CMXCIX =999.
Det ser lidt indviklet ud, men vi tager det bid for bid. CM er jo 100 fra 1000=900. XC er 10 fra 100=90. IX er 1 fra 10=9. 
                                 Til sammen 999!

I tænker måske: Hvorfor ikke bare IM=999?  Men i romertal skriver man 100ere for sig, 10ere for sig og 1ere for sig.


Her er et link til en god hjemmeside om romertal:


God fornøjelse :D

4 kommentarer:

  1. Det er helt fantastisk. Du er hermed udråbt til ekspert i Romertal ;)

    Vh. Jonas

    SvarSlet
  2. Hej :-)
    Jeg har hørt at du skulle være god til romertal.
    Jeg skal have tatoveret min fødselsdag og år.
    Og jeg er født i 1992.
    Jeg er forvirret, da jeg finder flere forskellige måder at skrive det på, b.la.
    MXMII
    MCMXCII

    er begge rigtige? Vil bare være sikker på jeg får tatoveret det rigtige.
    Og er der også andre slags?

    Håber du vil hjælpe.
    Svar gerne tilbage på min email.

    Sisseaagaard@hotmail.com

    Mvh Sisse

    SvarSlet
  3. hvordan vil man skrive min datters fødselsdag 12/08-2020

    SvarSlet
  4. hvordan vil man skrive min datters fødselsdag 12/08-2020

    SvarSlet